בגוף ראשון – ספר חדש

בגוף ראשון: 8 נשים | 8 סיפורי חיים
עורכת שלומית ליר, הוצאת פרדס (2015)

גם בעידן המדיה החדשה יש מקום לספרות מודפסת. שלומית ליר מנהלת פועלות ברשת ערכה אסופה השוזרת יחדיו שמונה מסות המביאות פרקים מסיפורי חייהן של שמונה חוקרות מגדר בישראל. שם האסופה, "בגוף ראשון", מתייחס לכתיבה הנשית הנעשית בגוף ראשון, מתוך עולמות של נשים, הבוחרות להיות המחברות של סיפורי חייהן.

רשמים של הקוראות והקוראים:

"לא מצליחה לעזוב את הספר… הולכת לישון על מנת לא להשאר ערה כל הלילה… הספר לא פחות ממדהים. אהבתי את ההקדמה הנפלאה ואת המסות המרגשות." (עפרה אור)

"ספר חדש וחדשני בעריכת החוקרת הכי חשובה בישראל בתחום הקשרים שבין פמיניזם לניו מדיה ורשתות חברתיות. הספר העלה בי מחשבות עמוקות כמו: האם החשיבה הרשתית היא פמיניסטית ואילו החשיבה המכניסטית היא שוביניסטית? האם הפלורליזם והפוסטמודרניזם נובעים מעליית הפמיניזם המלקט, בניגוד למודרניזם השוביניסטי הצייד? ואולי אלו הן דיכוטומיות שוביניסטיות שלי." (ד"ר אשר עידן)

"מצאתי את עצמי מזדהה עם לא מעט רגעים בכל סיפור- פוחדת, מאשימה מואשמת מתביישת, מביטה אחורה בהבנה, ועוד.  בעיני זה כוחה של מסה, היא מקבלת משנה תוקף, ולכן כל הבנה בדיעבד בזכותה יותר קונקרטית לעיתים מכל סרט או סיפור. אבל זה גם כוחה של אישה שחושפת איזה נרטיב מסוים באמצעותה. ולכן התרגשתי." (ד"ר סיגל אופנהיים שחר) 

"קראתי את הספר אתמול במכה כשלא הצלחתי להניח אותו מהרגע שהתחלתי. מאד נהניתי מהקריאה של הסיפורים האמוציונליים והמעניינים שבספר. הסיפורים ריגשו אותי. מאד נהניתי מנקודת המבט המאוד נשית שקל להבין ולהרגיש". (נטע שטראוס)

כריכה בגוף ראשון

 

מן הביקורות הספרותיות:

"ספר ייחודי זה, מעמיד במרכזו שמונה נרטיבים נשיים אשר נחצבו מן "הגוף החי", הזהות המסרבת לשתוק, והרגש המפעם בינות חוכמה נשית ערנית ומפוכחת. סיפורים אלה, שעד לפני כמה עשורים, היו נחשבים בוודאי ל”טקסט שנכתב בדיו לבן", תובעים לעצמם "קשב פעיל" ובמה אקדמית- מדעית. הכותבות חושפות באומץ רבדים מסיפור חייהן כשהן אמונות היטב על אילוף המילה והתאמתה לצרכיהן. מטרתן מתנסחת אלי דרישה לא מתפשרת – להטות אוזן קשובה לסיפורן, להכיר במורכבותה של חוויה נשית, ולאתר פתילי חוט הנטווים בפקעות ונשזרים זה בזה: אחות-בת-אם. כל סיפור בתורו מעמיד לאורה של אמת מציאות נשית מעגלית-הוליסטית, הכוללת סוגיות רב ממדיות. רב ממדיות זו ניכרת במופעיה של "טבעת אינסוף" הנעה בין ציות למרחב חברתי-תרבותי אל מול פועלות נשית מתנגדת, התאמה והסכמה לצד מאבק, הכחשה והתעלמות לצד אינטואיציה וחוכמה נשית פנימית. נשים אלו אינן רוצות להיות נחמדות, הן גם לא מתאמצות לספר את סיפורן בצורה אסתטית ונקייה, הן קורעות יריעות חיים, ומגישות אותן דומעות, זבות דם, הלומות מבוכה וחרטה לפתחה של הקוראת. ספר זה מומלץ בחום לחוקרים ולחוקרות בתחומי מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה ומגדר". (ד"ר הילה העליון)    

"תארו לכם שחבורת נשים מוכשרות ואמיצות מושיטה לכם משקפת שדרכה תוכלו לראות דברים שלא ראיתם עד היום, לא תיקחו אותה? להרחיב את הבט? להגמיש את התודעה? בטח שתקחו, הינה זה לפניכם. אתם תצחקו, לפעמים תבכו, תתרגשו ובעיקר יפתח הלב לראות אחרת את מי שמולכם." (בילי מוסקונה לרמן)

"שמונה נשים שמותחות בין העלבון להתרסה יריעת בד שעליה הן משרטטות ללא כחל וסרק ובעוצמה רבה את אופן הקיום שלהן" (יוסי סוכרי)

"ייחודי מאוד. כתיבה מאוד אותנטית ולכן מרשימה בכנותה" (פרופ' טובה כהן)

****

ניתן להזמין את הכותבות: שלומית ליר (עורכת), סמדר זמיר, אפרת קנול, יעל בנקירר, אירית דלומי, זוהר זר, נטלי ברוך ומיכל אבנון למפגשים ספרותיים, ראיונות וערבי קריאה.

****

Buy Now Button

אודות פועלות ברשת

מיזם חממה לקידום אקטיביזם נשים ברשת ובשטח הצגת הרשומות של פועלות ברשת

1 responses to “בגוף ראשון – ספר חדש

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.