המלצות לקידום סביבת לימודים ועבודה בטוחה בתקשורת המקוונת

האקדמיה לשוויון היא ארגון חברות וחברים החותר לקידום שוויון וייצוג באקדמיה של כל הציבורים החיים בישראל, מתוך בקשה לקדם צדק ושוויון בחברה בישראל. בין פעולות הארגון החשובות, ניתן לציין מיגור יחסי מרות והטרדות מיניות באקדמיה.

אנחנו שמחות לשתף את דוח ההמלצות לקידום סביבת לימודים ועבודה בטוחה בתקשורת המקוונת במוסדות להשכלה גבוהה אותו כתב צוות הפועל נגד הטרדות ופגיעות מיניות באקדמיה במסגרת הארגון.

מסמך זה חשוב במיוחד נוכח השעות הרבות שמרצות, מרצים, סטודנטיות וסטודנטים מבלים בזום.

הקדמה

במרץ 2020, השתלטה התקשורת המקוונות על העבודה והלימודים במוסדות להשכלה גבוהה. בתחילה, דיווחו נפגעות פגיעות והטרדות מיניות באקדמיה על הקלה במצבן, שכן הן יכלו ללמוד בלי החשש להיתקל במי שפגע בהן ברחבי הקמפוס. לאור דיווחים אלה, ניתן היה לשער שמשבר הקורונה, ובעקבותיו הדרישה לריחוק פיזי ופתרונות הלמידה המקוונת, יביאו לצמצום משמעותי בפגיעות מיניות. אולם, לא חלף זמן רב עד שגילינו שהשערה זו אינה נכונה.

אל צוות המאבק בהטרדות ופגיעות מיניות של ״אקדמיה לשוויון״ הגיעו מספר פניות על הטרדות מיניות בתקשורת המקוונות. גם הנציבות הממונות על המניעה והטיפול בהטרדות מיניות במוסדות להשכלה גבוהה העידו שהגיעו אליהן פניות מסוג זה. לאור הפניות, החלטנו שנדרשת חשיבה מחודשת – על סביבה בטוחה בכלל, ובמרחבים המקוונים של ההוראה, המחקר והעבודה בפרט.

על בסיס הפניות אל צוות המאבק בהטרדות ופגיעות מיניות של ״אקדמיה לשוויון״ ועל בסיס שיחות עם כמה מן הנציבות הממונות, גיבשנו מספר המלצות וקווים מנחים שעשויים לייצר סביבה בטוחה גם בתקשורת המקוונת השולטת במוסדות להשכלה גבוהה.

פתיחת מצלמה 

אנו מכירות בחשיבותה של פתיחת מצלמה במהלך שיעורים וכנסים, לא כל שכן במהלך הבחינות. עם זאת, אנו מבקשות להפנות את תשומת הלב לשתי סוגיות חשובות:

  1. תקשורת באמצעים דיגיטליים עלולה להקשות על נפגעי/ות טראומה בכלל, ונפגעי/ות פגיעות מיניות בפרט. הקושי גדל כאשר מדובר בנסיבות שבהם האמצעים הדיגיטליים היו חלק מהפגיעה עצמה, כמו: פורנו נקמה והטרדה מאיימת (stalking). מעדויות שהובאו בפנינו עולות תחושות קשות של מעקב, פיקוח ושליטה עד כדי שחזור הטראומה אותה חוו הנפגעות והנפגעים. יותר מכך, בחלק מהמוסדות בהם יש חובת פתיחת מצלמות, מתבקשות הסטודנטיות לפנות למרצים ולמרצות כדי לבקש אישור מיוחד להימנע מכך, מה שמחייב אותן לשוב ולהסביר את סיבת הקושי ולהיכנס לפרטים אינטימיים. העדויות קשות אף יותר בהקשר של בחינות, אשר במהלכן נשללת לחלוטין האפשרות לכבות את המצלמה או לזוז ממנה. מצב זה הוא בלתי נסבל עבור חלק מהנפגעות, עד כדי הימנעות מלגשת לבחינה והגשת בקשות חוזרות למועדים מיוחדים.

אנחנו ממליצות שמוסדות ההשכלה הגבוהה ימנו צוות מיוחד מחוץ לצוות ההוראה, אשר יהווה כתובת ברורה לפניה של נפגעות ונפגעים, ויהיה בסמכותו למצוא פתרונות מתאימים עבורן, כולל פטור מפתיחת מצלמה ואישור מיוחד לבחינה פרונטלית ולא באמצעות השגחה מצולמת. כמו כן, אנו ממליצות שהצוות יהווה סמכות עליונה במתן פטורים ואישורים, וזאת מבלי לחשוף בפני המרצה או כל אדם אחר את הסיבות להקלות, תוך שמירה על פרטיות הסטודנט/ית.

  1. קורסים רבים דורשים חשיפה אישית, ובאופיים מאפשרים שיתוף של חוויות אישיות ואינטימיות. צילום והקלטת קורסים מסוג זה לא רק עלולים לפגום בהצלחת הקורס, אלא גם להשתיק את אלו שללא מצלמה והקלטה היו מבקשים לדבר ולשתף. במקרים של המקצועות הטיפוליים הדבר עוד יותר יותר חשוב משום שהשיח האינטימי הוא חלק בלתי נפרד מהכשרת המטפלים והמטפלות וההכנה לשוק התעסוקה. לכן אנו ממליצות לבטל את חובת ההקלטה בקורסים בהם יש דרישה לחשיפה עצמית. כמו כן, יש להנחות את המרצים והמרצות ליידע שוב ושוב את הסטודנטיות והסטודנטים על כך שהן מוקלטות ואף להסדיר הסכמה להקלטה על ידי חתימת כלל המשתתפים. כאשר מתפתח דיון אישי ואינטימי בשיעור מוקלט מין הראוי להפסיק את ההקלטה.

המראה האישי של אדם

הצילום מעצם טבעו מאפשר אובייקטביזציה של אדם, ולכן התייחסות למראהו של אדם בזמן ההוראה המקוונת הופכת להיות בעייתית גם אם מדובר בהתייחסות מחמיאה למראה. מאחר שאין לדעת אם הדבר יתקבל כהטרדה או יעורר מבוכה ואי נוחות גם בקרב המשתתפים האחרים, אנו ממליצות להימנע מהערות המתייחסות למראה של אדם.

 

המרחב האישי של אדם

הטשטוש בין המרחב האישי לציבורי הוא אחד המאפיינים הבולטים בתקשורת מקוונות בהוראה ועבודה. אנחנו ממליצות לעבוד תוך התחשבות בטשטוש זה ולהימנע מהערות הנוגעות למרחב ממנו מתחבר האדם. בדומה להתייחסויות למראה האישי, הערות ביחס למרחב האישי עלולות לגרום לתחושת מבוכה ואף להוות הטרדה מינית. לכן, יש להימנע מהתייחסות להתרחשות ואובייקטים בפריים (למשל: חדר לא מסודר, דבר מה נופל לסטודנט/ית, מישהו/י קמ/ה בפתאומיות). ככלל, כל דבר שלא מתאים לדבר עליו בשיעור צריך להימנע מלהתייחס אליו לעין המצלמה. יש להבין שעצם ההתייחסות לפרט אינטימי עלולה לגרום לסביבת עבודה ולימודים לא נינוחה.

 

הטרדה חזותית

דימויים חזותיים הם חלק בלתי נפרד מההוראה והלמידה, ועל חלקם יש דיונים וחילוקי דעות גם בימים של הוראה פרונטלית. אין אנו באות להכריע ביחס לדימוי זה או אחר, אך אנו ממליצות לחשוב היטב על התכנים שמשתפים בשיעור ובכנסים. מן הראוי לתת אזהרת טריגר על תכנים קשים לצפייה, כדי לאפשר למי שאינה רוצה לצפות לצאת מן השיעור המקוון למשך זמן הצפייה. כמו כן, יש לזכור שבני ובנות בית נוספים, בהם ילדים עשויים להיות חשופים לתכנים אלה, ולכן ראוי ליידע את כל הנוכחות/ים לפני הצגת תמונה או סרטון שעשויים להיות בעלי תכנים קשים לצפייה. ככלל, רצוי לשלוח קישור לצפייה בזמן חופשי.

 

ניהול הצ׳טים

אחד מאופני ההטרדה שהובאו לידיעתנו הוא שימוש בצ׳ט הפרטי. בעוד שאפליקציות צ׳טים בטלפון הנייד מאפשרות לחסום אדם, בתוכנות הלמידה המקוונת לרוב לא ניתן לעשות זאת. אנו ממליצות לנהל את כל השיחות בצ׳ט הציבורי ואף לבקש מהמשתתפים להימנע מלפנות האחד אל השנייה בצ׳ט הפרטי, אלא לאחר אישור של הפניה בציבורי. אם יש צורך, אפשר לחסום את אפשרות השיחות הפרטיות דרך הגדרה של מארח/ת המפגש המקוון. כמו כן, יש לציין שהצ׳טים הפרטיים אינם זוכים לפרטיות מוחלטת, וחשוב מאד לידע את הסטודנטיות/ים על כך. ככלל, אנו סבורות שעדיף לפנות בדוא״ל, פנייה המכבדת את הכותב/ת והמכותב/ת, מבלי ליצור תחושת אינטימיות מעורפלת או מבלבלת.

 

פריצה למפגש מקוון

לצערנו, היו מקרים בהם פורץ אנונימי השתלט על מסך של כנס או שעור והקרין סרט עם תכנים מיניים קשים לצפייה. אנו ממליצות לאבטח כנסים, בעיקר אלה העוסקים בנושאים רגישים ומעוררי מחלוקת, באמצעות הרשמה מראש וניטור המשתתפים הנכנסים למפגש. כמו כן, חשוב להיות מודעים להשפעה של האירועים הללו על משתתפי/ות המפגש המקוון – אם קרה אירוע מסוג זה, יש ליצור קשר עם המשתתפות/ים, להציע תמיכה ושיתוף עם גורמים מקצועיים במוסד המארגן, וזאת על מנת שלא להשאיר את מי שנחשפ/ה לתכנים לבד עם החוויה הקשה.  בנוסף, יש לתת למרצות/ים ולמארגני/ות הכנסים הדרכה כיצד למנוע פריצות למפגש המקוון, ולהקצות קו חרום לתמיכה טכנית במקרים בהם פריצות כאלה מתרחשות. הגיעו אלינו תלונות על כך שאירועים מסוג זה עשויים להתרחש כתוצאה ממעשי התנכלות של סטודנטים למרצה, ויש להתייחס למעשים אלה בחומרה הראויה, ככל אקט של אלימות, דרך ועדות המשמעת המוסדיות.

 

 

 

 

 

אודות פועלות ברשת

מיזם חממה לקידום אקטיביזם נשים ברשת ובשטח הצגת הרשומות של פועלות ברשת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

<span>%d</span> בלוגרים אהבו את זה: