150 חברים חדשים!

שיר סטירי על חוויית הפייסבוק מאת נילי אושרוב

1959277_784432254918280_148375035_n-medium

נילי אושרוב

פועלות ברשת מארחת את נילי אושרוב – סופרת, משוררת, עורכת וסאטיריקנית עם שיר מקסים שכתבה על הקלות (הבלתי נסבלת?) של רכישת חברים בפייסבוק.

השיר הסטירי מדגיש את הפער שבין חוויית החברות בעולם הווירטואלי לבין חווית החברות המתרחשת בעולם המציאות, במפגשי פנים מול פנים – נושא שעלה שוב ושוב בשיחות בין חברות פועלות ברשת על הכניסה לעולם הדיגיטלי.

 

* *

חברים יקרים ומאושרים
פייסבוק בירכה אותי הבוקר על 150 חברים חדשים שרכשתי לי השנה.
"תודה נילי שעשית את העולם קרוב יותר", אמרה גברת בוק בהתרגשות.

150 חברים, אני המומה.
התעשרתי! שמס הכנסה לא ישמע.
תודו שלא עשיתי ממש בעיות,
אישרתי בלי לבדוק בציציות,
לא הצבתי תנאי קבלה או סף
לא גילוי מסמכים, לא בדיקת פוליגרף.
חילקתי בנדיבות אישורי חברות
לא דקדקתי כמו משגיח כשרות
(אם כי יש כאלה ממש על א כיפאק
זה הכול תלוי בעובי הסטפה)
אז הנה עוד 150 בקלות
ככה זה כשאין מבחני התקבלות.
מצד שני, בינינו, גם כן חברה,
מה באמת נתתי בתמורה?
פרגנתי בלייקים, אני לא אומרת,
אבל אי פעם הלכנו יחד לסרט?
המלצתי על מתרגם, רפד או רופא
אבל אי פעם ישבנו יחד לקפה?
הייתי נחמדה, אולי אפילו מאוד,
אבל אי פעם ניגבתי למישהו דמעות?
חברוּת "לוקסוס", עוד זוכרים ת'מילה?
חברוּת לייקסוס – הנה אני מתחילה
שוב לטרחן עם משחקי מילים
מזל שאתם חברים כל כך מכילים.
כן, נתתי בלייק, קצת בלי אבחנה
(אקלייקטי – זה יוצא לי בלי כוונה)
לייק על פרחים חדשים בגינה,
לייק על שולחן ערוך מהודר
על ילד שנולד, על אבא שנפטר
לייק על נוף של איסלנד או קוויבק
על כלב שהורדם, על נכד מחבק,
לייק על יוגיסטית הריונית בביקיני,
לייק על חייל מתעלל בפלסטיני,
לייק על הפוליטיקאי הנבזה ביקום,
לייק על הסרת אבנית מקומקום,
לייק על פוסט מעמיק ומפורט
באורך של תזה או אולי דוקטורט,
לייק על הצעת נישואים מרגשת
לייק על הכרזת התאבדות נואשת,
גם כשפייסבוק הציעה רגשות לרוב
דבקתי לי בלייק הישן והטוב,
שמרנית? עצלנית? שטחית? קרה?
אתם רציתם אותי בתור חברה,
(ואולי אפשר לברך לפחות
שלא הטרחתי אתכם בשמחות,
נשארנו בגבולות העכשיו והכאן
לא היטלטלתם לגן הפקאן).
זה הפייסבוק ואלו התנאים:
מקרב את העולם, מרחיק מהחיים.
אבל יש בנו אהבה והיא תנסח
פוסט חדש לבקרים, ועם הלייק ננצח.

**

 


כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.